LESLEY NIEUWENHUIS  ★ TRAVEL, SPORT & MORE

10.000 stappen

10.000 stappen is genoeg om gezond en fit te blijven. Althans dat is wat Fitbit en de andere fitness apps ons doen geloven. Ook ik heb een fitnesshorloge en krijg een seintje als ik deze mijlpaal heb gehaald. En ik ben lang niet de enige. Zo werden er in 2014 wereldwijd 17,7 miljoen horloges verkocht en is de verwachting voor 2019 dat er meer dan 100 miljoen zullen worden verkocht.

Eén derde hiervan worden waarschijnlijk verkocht door Fitbit en Jawbone, die beiden 10.000 stappen aanhouden. De meeste Apple apps en producten stellen hun doelen tussen de 8.000 en 10.000 stappen, wat gemiddeld neerkomt op 8 kilometer per dag.

Waar komen de magische 10.000 stappen vandaan?

Er wordt gezegd dat het idee van de 10.000 stappen uit Japan komt. In de voorbereiding op de Olympische Spelen in Tokyo (1964) gingen de stappentellers als warme broodjes over de toonbank. Eén bedrijf noemde zijn stappenteller ‘manpo-kei’, wat 10.000 stappen betekent. Vanaf dat moment waren de 10.000 stappen de heilige mijlpaal in de fitness wereld.

Waarom houden we vast aan die 10.000 stappen?

Het lijkt eerder op een traditie van fitnessproducten, dan een richtlijn vanuit verschillende officiële instanties. Het Japanse ministerie van gezondheid, vrijheid en welvaart raadt het aantal van 8.000 tot 10.000 stappen per dag aan. Daarentegen zijn volgens het Engelse Obesitas Forum 7.000 stappen al genoeg voor een ‘gemiddeld actieve dag’. Volgens fitnessexpert Laura Williams zijn het de 10.000 stappen geworden omdat het een mooi rond getal is. Daarnaast klinkt het als een ambitieuze mijlpaal die toch realistisch is.

Moeten we dan wel zoveel stappen zetten?

Natuurlijk moeten we die 10.000 stappen niet te letterlijk nemen. Alleen al omdat niet ieders stappen even groot zijn. Daarnaast is ook ieders stofwisseling en verbranding anders. De gemiddelde Nederlander zet ongeveer 4.000 stappen per dag. Als zij hun activiteit zouden verhogen naar 6.000 stappen per dag, gaat hun conditie al vooruit terwijl ze nog niet in de buurt zijn van het doel van hun Fitbit. Maar ren je drie keer in de week 5k of meer, zal je niet meer fitter worden van 10.000 stappen per dag. Daar heeft het lichaam een grotere uitdaging voor nodig.

En toch is die magische grens belangrijk!

Niet omdat we allemaal 10.000 stappen moeten zetten, maar wel omdat het belangrijk is om doelen te stellen. Stappentellers en fitnesstrackers helpen je herinneren aan je gestelde doel en geven het euforische gevoel, wanneer je je doel behaald hebt. Onbewust kiezen we er daarom voor om de auto een blok verder te zette, iets vaker de trap te nemen of lopend boodschappen te doen. En dat is het begin van een gezondere levensstijl.

Lesley is blogger en schrijft graag over sport, reizen en lifestyle. Kijk voor meer informatie hier en volg haar op Instagram.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *