LESLEY NIEUWENHUIS  ★ TRAVEL, SPORT & MORE

Blessures: Hoe kan je ze voorkomen?

Hardlopen is, na voetbal, de sport met de meeste blessures. De ruim twee miljoen hardlopers in Nederland krijgen per jaar 710.000 blessures per jaar. De ernst en aard van het ongemak verschilt natuurlijk, maar het is geen cijfer om trots op te zijn. Daarom is het belangrijk om als hardloper aan blessurepreventie te doen. Want ook al heb je nu nog geen last of pijntjes, een blessure ligt altijd op de loer.

Kies de juiste schoenen en outfit

Het is heel verleidelijk om te starten op de sportschoenen die je toevallig nog in de kast hebt liggen. Want misschien is het hardlopen geen sport voor jou. Of besluit je na een half jaar toch iets anders te gaan doen. En dat zou zonde zijn van het geld toch?

Nee! Weet je wat pas echt zonde zou zijn? Als je na drie weken moet stoppen vanwege pijntjes in de knieën, enkels of schenen. Bij de verschillende hardloopwinkels bieden ze een voetmeting aan waarbij ze de juiste schoen voor je selecteren. En daarbij kunnen ze vaak prima rekening houden met jouw budget.

Ook is het belangrijk om de schoenen op tijd te vervangen. De meeste hardloopschoenen hebben een levensduur van een jaar of 1500 km. Dat klinkt veel maar met een paar maanden trainen voor een halve marathon gaat dat best hard. De meest ideale situatie is om meerdere paren af te wisselen om zo blessures te voorkomen.

Misschien verwacht je het niet, maar ook je kledingkeuze heeft invloed op blessures. De juiste hardloopoutfit voert het vocht af, zorgt voor isolatie en beschermt tegen de wind en de kou. Dan lopen de spieren het minste kans om koud te worden en blessures te ontwikkelen.

Doe een warming-up en een cooling-down

Iedere hardlooptraining hoort te beginnen met een warming-up. Dat is vijf tot tien minuten in een rustige tempo warmlopen. Dit wordt gevolgd door een paar oefeningen waarbij je de spieren statisch of dynamisch rekt. Daarna kan je nog kiezen voor loopscholing of een aantal core stability oefeningen. Pas dan kan de echte training beginnen!

Het liefste sprint je na je laatste paar meters door naar de bar of richting de douche. Maar dat is niet altijd de slimste keuze. Met een actieve cooling-down komt je hartslag en je bloedcirculatie weer tot rust. En geef je je spieren de kans om de afvalstoffen af te voeren. Dus voordat je naar de douche sprint, kan je beter eerst een paar minuten uitlopen, even rekken en strekken en dan alsnog genieten van die lekkere douche.

Neem je pijntjes en blessures serieus

Het doorzettingsvermogen van een hardloper is een goede eigenschap en een valkuil te gelijk. Natuurlijk is het gezond om het maximale uit jezelf te willen halen en af en toe de vermoeidheid of misselijkheid te negeren. Maar negeer pijntjes of krampjes zeker niet. Door daar in een vroeg stadium mee naar een fysio te gaan, kan je jezelf heel veel blessureleed besparen.

Lesley is blogger en schrijft graag over sport, reizen en lifestyle. Kijk voor meer informatie hier en volg haar op Instagram.

1 thought on “Blessures: Hoe kan je ze voorkomen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *