LESLEY NIEUWENHUIS  ★ TRAVEL, SPORT & MORE

De beste looptips aller tijden

Hardlopen is van alle tijden. Natuurlijk worden de loopschoenen steeds beter, krijgen we hulp van allerlei nieuwe technieken en kunnen we iedere training van minuut tot minuut analyseren. Toch komen er bij beginnende lopers nog steeds dezelfde problemen en vragen naar boven. Daarom deelde de Runners World in het afgelopen nummer de beste looptips aller tijden. En die komen mij heel bekend voor.

Start niet te snel

De meest gemaakte vergissing van een beginnende hardloper is een te hoge startsnelheid. Door te snel te starten kan je jezelf binnen een paar kilometer al helemaal stuk lopen. Daarom is een negatieve split heel belangrijk, maar makkelijk is het niet. Een eenvoudige manier om je snelheid te testen, is de spraaktest. Ben je nog in staat om volledige zinnen te maken? Dan heb je een goed tempo. Kan je niet meer uit je woorden komen? Dan is het tijd om gas terug te nemen.

Verhoog je trainingsbelasting met maximaal vijftien procent per week

De meeste hardlopers lopen met een doel. En dat doel willen ze natuurlijk het liefste zo snel mogelijk halen. Helaas is de kortste weg niet altijd de beste. Om overbelasting te voorkomen, is het belangrijk om de kilometers per week niet te hard te laten oplopen. Loop je normaal twintig kilometer in de week? Dan kan je de week erop drieëntwintig kilometer lopen. Ook de intensiteit van de training is belangrijk. Zorg daarom dat je een zware training altijd afwisselt met een lichte training. En vergeet ook niet zo nu en dan rustdag in te plannen.

Op de weg loop je tegen de rijrichting in

Waarschijnlijk is dit de meest gestelde vraag binnen de hardloopwereld. Aan welke kant van de weg loop je het meest veilig? Als je op straat loopt, moet je er vanuit kunnen gaan dat andere verkeersdeelnemers je op tijd zien, maar jij moet ze ook op tijd zien aan komen. Daarom moeten we volgens de wegenverkeerswet altijd aan de linkerkant van de weg rennen.

Luister eerst naar je lichaam, dan pas naar andermans looptips

Natuurlijk geeft iedereen looptips met de beste bedoelingen, maar jij bent de enige die echt weet hoe een pijntje of een vermoeidheid voelt. Dus loop minder als je je moe voelt en loop harder wanneer je vol energie zit. Loop meer als je je wil voorbereiden op een belangrijke wedstrijd en loop minder als je een pijntje voelt in je knie. Gelukkig hoeven wij ons geld niet te verdienen met de loopsport, dus er is geen enkele reden om geforceerd grenzen op te zoeken en daar overheen te gaan.

Lesley is blogger en schrijft graag over sport, reizen en lifestyle. Kijk voor meer informatie hier en volg haar op Instagram.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *