LESLEY  ★ TRAVEL, SPORT & MORE

Gezonde keuze?

Dat een appel gezonder is dan een dropje weten we. En dat je beter de cola kan laten staan en voor een glaasje water kan kiezen ook. Uit onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de Nederlandse bevolking probeert bewuste en gezonde keuze te maken op voedingsgebied. Maar is dat ook zo? Of denken we dat alleen? In de meeste gevallen klopt ons gevoel, maar af en toe laten we ons toch in de maling nemen. Hieronder een aantal voorbeelden;

Broodje gezond vs broodje kroket

Het is zaterdag en na een dagje winkelen beland je in een eetcafé voor de lunch. Kies je dan voor het lekkere broodje kroket of voor het ‘gezonde’ broodje gezond? Waarschijnlijk is je eerste reactie dat het broodje gezond veel gezonder is, maar dat valt nog best tegen.

Een broodje kroket bevat 345 kcal terwijl een broodje gezond de 553 kcal aantikt. Verder zit er in een broodje kroket 39 gram kh en in het broodje gezond 54 gram. Als laatste heeft de kroket 14 gram vetten en het broodje gezond 23 gram. Als je dit weet is de gezonde keuze snel gemaakt toch?

Zoete aardappel vs de aardappel

Volgens de kenners op voedingsgebied is de zoete aardappel de gezonde en lekkere variatie van de pieper zoals wij hem kennen. Over smaak valt natuurlijk niet te twisten, maar is de zoete aardappel inderdaad gezonder?

Een portie zoete aardappel van 250 gram is ongeveer 245 kcal en een portie met Hollandse piepers komt neer op 220 kcal. Dit zijn de voedingswaardes van de niet-bereide voedingsmiddelen, dus als ze worden gefrituurd of gebakken komt er nog we wat calorieën bij. Het verschil in voedingswaarde tussen beide aardappelen is minimaal, dus moet je kiezen tussen een gewone of zoete aardappel? Kies wat je het lekkerste vindt, want zowel een zoete als een gewone aardappel is een gezonde keuze.

M&M vs Walnoten

Vlak voordat de film begint, wil je nog even wat te eten en te drinken pakken. In de kast zie je een zak M&M’s en een zakje met walnoten. Automatisch pak je de walnoten want dat is de gezonde keuze en daar kan je nooit genoeg van eten. Toch?

Een handje walnoten van 30 gram bevat 212 kcal terwijl hetzelfde handje M&M’s 146 kcal is. Wel bevatten de walnoten maar 2 gram kh en 5 gram eiwitten en de M&M’s 21 gram kh en 1 gram eiwitten. Daarnaast zijn de walnoten puur natuur en zijn de M&M’s een bewerkt fabrieksproduct. Je kan dus zeker zeggen dat de walnoten de verstandigste keuze zijn. Maar verstandig of niet, om drie handjes walnoten te verbranden, moet een gemiddelde volwassen man 45 minuten cardiotraining doen. Dat is ook iets om rekening mee te houden.

Natuurlijk zijn begrippen als gezond, ongezond, goed en slecht maar relatieve begrippen. Alle bovenstaande voedingsmiddelen passen prima binnen een gezond voedingspatroon, zolang je ze met mate eet. En dan kan je maximaal genieten van je broodje kroket of handje M&M’s.

Lesley is blogger en schrijft graag over sport, reizen en lifestyle. Kijk voor meer informatie hier en volg haar op Instagram.  .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *