LESLEY NIEUWENHUIS  ★ TRAVEL, SPORT & MORE

Hardloopkleding in de winter

In de zomer is het heerlijk om buiten te sporten. Hardlopen in het zonnetje, een lekker kleurtje op doen en tegelijkertijd lekker in beweging zijn. Maar aankomende week worden er Siberische temperaturen verwacht in Nederland. Dan kan je er natuurlijk voor kiezen om een paar kilometer op de loopband te gaan doen, maar als je een duurloop hebt staan is de loopbaan geen optie. En dan zit er maar één ding op! Warme hardloopkleding aan en de kou trotseren.

De plus 5 graden regel

Je zal het misschien niet geloven, maar ook bij extreem lage temperaturen hebben wij de neiging om ons te warm aan te kleden. De eerste kilometers is het heerlijk om een warme hardloopkleding aan te hebben, maar na een paar kilometer krijg je het warm en had je liever dat extra laagje thuis gelaten. Om de gevoelstemperatuur te bepalen tijdens het hardlopen, tel je 5 graden bij de buitentemperatuur op. Is het buiten 15 graden? Dan kan je er vanuit gaan dat je aan alleen een T-shirt genoeg hebt. Dat zou je immers ook hebben gedragen bij 20 graden. Waarschijnlijk voelt het wel een beetje fris aan wanneer je naar buiten stapt, maar geen zorgen! Na een paar kilometer ben je warm en heel blij met je luchtige shirtje.

Richtlijnen voor hardloopkleding

Naast de plus 5 graden regel, houden veel lopers zich ook vast aan onderstaande tabel:

  • < 3 graden – Thermisch ondergoed, dikke hardloopsokken, thermische hardloopbroek, longsleeve, windjack, handschoenen en een muts. Smeer blote lichaamsdelen, zoals neus, wangen en lippen, in met vaseline of een andere vettige crème.
  • 3-5 graden – Lange hardloopbroek, dikke hardloopsokken, longsleeve, windjack en handschoenen.
  • 4-9 graden – Lange hardloopbroek of driekwartsbroek, longsleeve en eventueel handschoenen.
  • 10-15 graden – Lange hardloopbroek, driekwartsbroek of korte broek en T-shirt
  • > 16 graden – driekwartsboek of korte broek en T-shirt of tanktop

De plus 5 graden regel en bovenstaande tabel zijn natuurlijk heel handig, maar het blijven richtlijnen. Als je het snel koud hebt, zal je niet bij 10 graden al in je korte broek staan en als je een oververhit type bent, heb je bij 5 graden waarschijnlijk nog genoeg aan alleen een longsleeve. Gebruik daarom je trainingen om te zien wat voor jou het beste werkt. Daar zal je tijdens officiële runs en wedstrijden veel profijt van hebben.

Lesley is blogger en schrijft graag over sport, reizen en lifestyle. Kijk voor meer informatie hier en volg haar op Instagram.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *