LESLEY  ★ TRAVEL, SPORT & MORE

Marathon van Rotterdam

Steeds meer mensen hebben deelname aan de Marathon van Rotterdam op hun Bucketlist gezet. En dat is niet zo raar natuurlijk! De enorm goede sfeer, het grootse onthaal van de laatste loper en de mooie route zijn genoeg redenen om je in te schrijven. Helaas vergeten veel lopers dat zo’n marathon ook om veel voorbereiding vraagt. Een getrainde loper, die makkelijk 21 km aan kan, heeft genoeg aan ongeveer drie maanden intensieve training. Een minder ervaren loper zal eerst moeten opbouwen naar een halve marathon en kan daarom in totaal wel anderhalf jaar nodig hebben.

Voor de Rotterdam Marathon beginnen de serieuze trainingen en duurlopen in de wintermaanden. Terwijl dat vaak de moeilijkste maanden zijn om de hardloopschoenen aan te trekken en naar buiten te gaan. Wil je jezelf toch blijven motiveren en in april de eindstreep halen? Dan heb ik hieronder wat tips voor je!

Laat een schema maken

Het klinkt natuurlijk heel logisch, maar er zijn genoeg mensen die zonder schema starten en gewoon maar wat doen. Grofweg bestaat de voorbereiding uit een duurloop van twintig kilometer, daarna vijfentwintig kilometer, vervolgens dertig kilometer en als laatste vijfendertig kilometer. Tussen deze lange duurlopen zit iedere keer twee tot drie weken om de spieren en pezen voldoende rust te geven. Maar rust betekent niet dat er helemaal niet gelopen mag worden. Sterker nog, in de weken voor de marathon wordt er zelfs aangeraden om vier keer per week te trainen. Hoe je deze trainingen invult is per persoon verschillend en hang bijvoorbeeld af van de conditie en belastbaarheid. Daarom is het slim om een  marathonschema te laten maken, dat bij jou en jouw ambities past.

Doe mee aan de trainingslopen

Overal in het land worden speciale Road2Rotterdam trainingslopen georganiseerd. Deze lopen vinden iedere twee tot drie weken plaats en worden opgebouwd volgens het klassieke schema. Behalve dat het heel gezellig is om gezamenlijk deze lange afstanden af te leggen is het vooral gemakkelijk. De Pacers op deze lopen zorgen namelijk voor een mooie route en een continue tempo. Het enige wat jij nog hoeft te doen, is volgen.

Bezoek af en toe een fysiotherapeut

Een marathon is een aanslag op het lichaam, zelfs als je er op een juiste manier voor traint. De kans dat er blessures door overbelasting ontstaan is daarom aanwezig. Vaak gaan we pas naar een fysiotherapeut toe als we zeker weten dat we pijn voelen, maar dan is het meestal al te laat. Laat je daarom regelmatig checken bij een fysiotherapeut. Mochten er dan blessures ontstaan, kan hij ze vroegtijdig behandelen en hoeven ze de trainingen niet in de weg te zitten.

En dan is het hopen dat alle puzzelstukjes op zondag 4 april tijdens de Rotterdam Marathon op z’n plek vallen. Want hoe hard je ook getraind hebt of hoe goed je ook voor jezelf gezorgd hebt, er zijn nog genoeg factoren die we helaas niet in de hand hebben. Een opkomend griepje of zomerse temperaturen kunnen zomaar roet in het eten gooien. Dan zal je misschien een keuze moeten maken die minder leuk is. Vergeet dan niet, een marathon finishen is leuk, maar zeker niet het belangrijkste van de wereld.

Lesley is blogger en schrijft graag over sport, reizen en lifestyle. Kijk voor meer informatie hier of volg haar op instagram.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *