Motivatie: waar vind je het?

De gedrevenheid om de moeite en energie te steken in acties om je eigen wensen te vervullen, wordt motivatie genoemd. Motivatie is misschien wel het belangrijkste ingrediënt bij het behalen van jouw doel. 

De motivatieketen

Diep van binnen ontstaat er een gevoel, een wens of behoefte. Dat kan voor iedereen verschillend zijn. De een wil graag in een mooie jurk passen en de ander wil graag een marathon uitlopen. Maar wat de behoefte ook is, de motivatieketen blijft onveranderlijk. Vanuit de behoefte ontstaat een doelstelling. Bijvoorbeeld 5 kilo afvallen of 42 kilometer aan een kunnen hardlopen. Na die doelstelling ontstaat er een positieve verwachting, wat de prikkel geeft om daadwerkelijk actie te ondernemen. Na een tijdje evalueer je de resultaten. Wanneer het positief is, pas je je doelstelling aan en begin je weer van voor af aan. Maar als de evaluatie negatief is, raak je teleurgesteld en verlies je de motivatie.

Natuurlijk is een tegenslag nooit leuk, maar dat is zeker geen reden om bij de pakken neer te gaan zitten. Maar met deze tips heb je je motivatie zo weer terug gevonden:

Leg de lat niet te hoog

Dromen is goed, maar blijf wel realistisch. Natuurlijk kan je niet op een gezonde manier tien kilo in een maand verliezen. En je kan ook niet vanuit het niets ineens 42 kilometer rennen. Accepteer dat dit soort grote doelen meer tijd in beslag nemen. Om gemotiveerd te blijven is het daarom goed om subdoelen op te schrijven, die je tussentijd kan evalueren.

Houd je voortgang bij

De beste manier om je motivatie te behouden, is door je resultaten op papier te zetten. Het motiveert namelijk veel meer wanneer je ziet dat je bijna vijf kilo bent afgevallen, dan dat je niet precies meer weet hoeveel het was. Ook wanneer je in een wat mindere periode zit, kunnen resultaten uit het verleden je helpen om je motivatie weer terug te vinden.

Wees kritisch

Ook al is het niet leuk, soms moet je concluderen dat iets echt niet werkt of niet gaat zoals je in je hoofd had. Wees daarom bij ieder evaluatiemoment kritisch en stel jezelf de juiste vragen. Waarom heb ik deze subdoelstelling niet behaald? Waren het factoren van buitenaf of waren het mijn eigen keuzes? Voel ik nog wel voldoende prikkels om op deze voet verder te gaan? En het kan zeker geen kwaad om tussentijds je subdoelstellingen aan te passen. Want wat theoretisch een goed plan lijkt, hoeft in de praktijk niet altijd te werken.

Motivatie met het bullet journal

Een perfecte manier om jouw doel en subdoelstellingen uit te werken is met een Bullet Journal. Met deze methode kan je jouw hoofddoel opdelen in subdoelen en deze meteen verwerken in een maandplanning en op jouw to-do lijstjes. Doordat je alles in hetzelfde journal noteert, zie je in een oogopslag hoe je ervoor staat. Ook kan je tijdens ieder evaluatiemoment de resultaten bij de verschillende doelstellingen noteren. Zo kan je makkelijk concluderen of je nog op de goede weg bent.

Lesley is blogger en schrijft graag over sport, reizen en lifestyle. Kijk voor meer informatie hier en volg haar op Instagram.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven