LESLEY  ★ TRAVEL, SPORT & MORE

Plantaardige eiwitten: De veganistische bouwstoffen

Net als koolhydraten en vet heeft het lichaam eiwitten nodig om goed te kunnen functioneren. Ze geven ons energie en het zijn bovendien de bouwstenen van ons lichaam. De meest waardevolle eiwitten haalt het lichaam uit vlees, vis en andere dierlijke producten. Maar wat als je liever veganistisch eet? Dan kan je gelukkig terugvallen op plantaardige eiwitten.

Eiwitkwaliteit

Plantaardige bronnen van eiwitten zijn onder andere brood, rijst en pasta. Ook bonen, linzen, noten en paddestoelen bevatten eiwitten. De eiwitkwaliteit verschilt per product. Het hangt bijvoorbeeld af van het soort en aantal aminozuren. En of het lichaam het makkelijk kan verteren.

De kwaliteit van het eiwit wordt uitgedrukt in de biologische waarde. Hoe hoger de biologische waarde, hoe meer het eiwit overeenkomt met een menselijk eiwit. De waarde van het eiwit in een kippenei is nagenoeg 1. Dat wil dus zeggen dat het bijna gelijk is aan het menselijk eiwit en dat zo goed als alle aminozuren kunnen worden gebruikt. De biologische waardes van plantaardige eiwitten liggen een stuk lager dan bij dierlijke eiwitten. En dat betekent dus dat je meer plantaardige eiwitten moet eten om aan hetzelfde aantal bruikbare aminozuren te kunnen komen.

Eiwitbehoefte

De eiwitbehoefte van een gezonde man of vrouw is 0,8 gram per kilo lichaamsgewicht. Bij actieve sporters kan deze behoefte oplopen tot 1,7 gram per kilo lichaamsgewicht. Deze adviezen zijn gebaseerd op het gemiddelde eetpatroon van de Nederlander. En daarbij is rekening gehouden de consumptie van plantaardige en dierlijke eiwitten. Daarom ligt de aanbevolen hoeveelheid eiwitten voor vegetariërs en veganisten ongeveer 25% hoger.

Combinatie van plantaardige eiwitten

Niet alleen de hoeveelheid, maar ook de de combinatie van eiwitten is voor vegetariërs en veganisten belangrijk. Omdat plantaardige bronnen vaak maar enkele essentiële aminozuren bevatten, is het slim om verschillende eiwitbronnen in een maaltijd te combineren. Zo bevat graan bijvoorbeeld veel methionine en is het arm aan lysine. En bij peulvruchten is het precies andersom. Daarom is erwtensoep met brood een gouden combinatie. En dat betekent dus dat je in het vervolg zonder schuldgevoel kan genieten van een lekker kommetje veganistische erwtensoep.

Lesley is blogger en schrijft graag over sport, reizen en lifestyle. Kijk voor meer informatie hier en volg haar op Instagram.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *