Reactie op cafeïne: Het zit in de genen

De cafeïne houdt de onderzoekers en beleidsmakers in de sport al enige tijd bezig. Eerst verdween het van de WADA-dopinglijst omdat het niet aan alle criteria van doping voldeed. Als reactie daarop werd het ene na het andere onderzoek gepubliceerd. Allemaal met hetzelfde onderwerp: Wat is de reactie op cafeïne tijdens een sportprestatie?

Positieve bijdrage

Over een ding zijn de onderzoekers het eens. Cafeïne levert een positieve bijdrage aan de sportprestatie. Zo vergroot het onder andere de alertheid en stimuleert het bovendien de stofwisseling van de spieren. Maar over de aanbevolen hoeveelheid cafeïne zijn de onderzoekers het niet eens. Het gangbare advies van drie tot zes milligram per kilogram lichaamsgewicht is daarom vrij breed. Ook zijn er studies die aantonen dat koffiedrinkers teveel gewend zouden zijn aan cafeïne en daarom niet gevoelig zijn voor cafeïne-supplementen. Maar ook die onderzoeken lijken inmiddels achterhaald.

Reactie op cafeïne

De resultaten van een van de laatste Engelse studies wijzen er op dat de reactie op cafeïne per persoon verschilt. Dat kan bijvoorbeeld komen door de omgeving waarin we zitten. Of het ligt aan de medicijnen die op dat moment gebruikt worden. En natuurlijk hebben ook onze genen invloed op de reactie op cafeïne. Een individueel advies over de optimale dosis lijkt daarom belangrijker dan ooit.

Genen en andere redenen

Zo blijkt er dan er mensen met een bepaalde variant gen minder gevoelig te zijn voor cafeïne. Het positieve effect kan drie keer kleiner zijn, dan bij mensen die dit gen niet bezitten. Ook de dagelijkse gewoontes kunnen invloed hebben op de reactie op cafeïne. Zo hebben koffiedrinkers meer cafeïne nodig, dan mensen die weinig tot geen koffie drinken. Daarnaast is ook de snelheid waarmee het lichaam de cafeïne kan opnemen belangrijk. Dat wordt bijvoorbeeld beïnvloed door de lichamelijke fitheid, anticonceptie en zwangerschap.

Wat is mijn beste dosering?

Als je tijdens een sportprestatie maximaal gebruik wil maken van cafeïne supplementen, lijkt een individueel genetisch advies het meest effectief. Helaas is het niet goedkoop om zo’n profiel te laten maken en dan zijn daar nog de factoren uit de omgeving nog niet eens in meegenomen. Daarom is het goed om alleen in overleg met een sportdiëtist de supplementen te gebruiken. Maar misschien is het nog wel beter om je af te vragen of je wel echt de cafeïne nodig hebt tijdens een wedstrijd? Want op het niveau van de amateursporter zal een enkel cafeïne supplement het verschil niet maken.

Lesley is blogger en schrijft graag over sport, reizen en lifestyle. Kijk voor meer informatie hier en volg haar op Instagram.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven