LESLEY NIEUWENHUIS  ★ TRAVEL, SPORT & MORE

Suikers: De zoete waarheid

Nadat vet jarenlang de boosdoener is geweest, lijken we nu massaal suikers de schuld te geven van ons overgewicht. Maar zijn ze wel echt onze vijand? Of is ook dat weer een hype op voedingsgebied?

Suikergevaar

De waarheid op deze vragen ligt in het midden. Suiker is voor het lichaam een snelle brandstofbron en hebben bovendien een aangename smaak. Maar overconsumptie van suiker leidt tot extra kilo’s, insuline-resistentie en een verhoogd risico op diabetes. Daarom hoef je dus niet alle suikers te vermijden, maar is het wel belangrijk om de juiste balans te vinden.

Natuurlijke..

In onze voeding vinden we grofweg twee soorten, namelijk natuurlijke en geraffineerde. De natuurlijke suikers zitten in fruit (glucose, fructose) en melk (lactose). Geraffineerde suikers worden gewonnen uit de suikerbiet en toegevoegd aan voedingsmiddelen, zoals koek, snoep en frisdrank. Beide suikers zorgen voor een zoete smaak en geven per gram suiker evenveel energie af. Het grote verschil is dat het natuurlijke suiker in fruit in mindere mate aanwezig zijn. En naast de fruitsuikers bevat fruit ook veel vezels, vitamines en water. Daarom kan de suiker in fruit geen kwaad, zolang je het niet overdadig eet

Geraffineerde..

Behalve de lekkere smaak en de energie leveren producten met het geraffineerde soort niets aan het lichaam. Daarnaast is de verhouding suiker en andere voedingsstoffen in deze producten veel groter. Kies daarom altijd voor water in plaats van frisdrank en aardbeien in plaats van winegums.

Of verborgen suikers

Tegenwoordig voegen fabrikanten steeds meer suiker toe aan verschillende voedingsmiddelen. Dat doen ze om de houdbaarheid te beïnvloeden, de smaak intenser te maken of de kleuren aantrekkelijker te maken. Dat maakt het voor de fabrikant heel interessant, maar voor ons lichaam een stuk minder aantrekkelijk. We vinden tegenwoordig suikers terug in bijvoorbeeld brood, knakworsten, yoghurt, chips, pastasaus, sladressing en soep. Om zeker te weten dat er geen suikers zijn toegevoegd aan het eten, zal je op zoek moeten naar de suikers op de etiketten. En dat is zo makkelijk nog niet, want ook de fabrikanten vermijden het woord suiker liever.

Schuilnamen voor suiker zijn onder andere glucose-fructosesiroop, rietsuiker, dextrose, maltose en sacharose. Verder is de fabrikant verplicht om de ingrediënten in orde van grootte op het etiket te plaatsen. Staat een van deze suikers bij de eerste drie ingrediënten? Dan zit er veel suiker in en kan je het product beter laten staan.

Lesley is blogger en schrijft graag over sport, reizen en lifestyle. Kijk voor meer informatie hier en volg haar op Instagram.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *