Thanksgiving: Een gezond alternatief

Komende donderdag is het weer Thanksgiving in de Verenigde Staten. Officieel tonen de Amerikanen op de vierde donderdag van november hun dankbaarheid voor het gewas en de oogst. Maar in de praktijk staat het weekend vooral in het teken van familie en heel veel eten.

Thanksgiving Day

Het is traditie om in het weekend van Thanksgiving samen met vrienden en familie een kalkoen te bereiden en op te eten. Daarbij eten ze vaak mashed potatoes and green beans. Dankzij de afleveringen van de meeste Amerikaanse sitcoms weten we dat dit diner als behalve mager en gezond is. Maar in basis zijn sperziebonen, aardappelen, kalkoen heel gezond en heerlijk te combineren.

Kalkoen en ander gevogelte

Het vlees van bijvoorbeeld kip en kalkoen is van nature mager en bevat veel eiwitten. Daarom wordt er tijdens een dieet vaak voor gevogelte gekozen. Het vet in het vlees van de kalkoen bevat ongeveer 25% minder verzadigd vet dan bijvoorbeeld rundvlees. Toch is het niet verstandig om alleen maar voor wit vlees te kiezen. Rundvlees levert bijvoorbeeld veel meer vitamine B1 en B12 dan gevogelte. Dus ook in dit geval is variatie het magische woord.

Green Beans

Sperziebonen zijn peulvruchten maar vallen binnen de Schijf van Vijf binnen de groentes. Net als andere groentesoorten bevatten ze veel vezels en de benodigde vitamines en mineralen. het eten van groente en fruit verlaagt bijvoorbeeld het risico op hart- en vaatziekten. Daarnaast zitten ze boordevol vocht en zijn ze laag in calorieën. Door veel groente te eten ben je langer verzadigd en grijp je minder snel naar ongezonde tussendoortjes. Net als bij de andere peulvruchten bevatten sperziebonen de natuurlijke gifstof Lectine. Daarom kan je ze niet rauw eten. Door de bonen te koken, raakt de stof uitgewerkt en kan je ze veilig eten.

Aardappelen

Omdat aardappelen vooral koolhydraten bestaan, zijn ze vaak de energiebommetjes van de maaltijd. In tegenstelling tot pasta en rijst, bevatten ze ook kalium, vitamine B6,vezels, eiwit, foliumzuur en vitamine C. Daarom worden ze in het buitenland ook vaak tot de groentes gerekend. Als aardappelen de gifstof solanine bevatten, krijgen ze uitlopers. Dat kan worden voorkomen door ze in het donker te bewaren. Ook kan je de uitlopers ruim wegsnijden. Daarna kan je ze koken en zonder zorgen opeten.

Heb je, net als heel veel Amerikanen, ook al zin gekregen in een goed kalkoengerecht? Het Voedingscentrum plaatste dit recept op hun website. Gezond, makkelijk en past perfect bij een avondje Amerikaanse sitcoms over Thanksgiving.

Lesley is blogger en schrijft graag over sport, reizen en lifestyle. Kijk voor meer informatie hier en volg haar op Instagram.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven