Training in het donker

Komende vrijdag is het de kortste dag van dit jaar. Een perfect moment om lekker met een kopje thee op de bank te gaan zitten. Maar als je in training bent voor een voorjaarsmarathon of als het je vaste sportavond is, dan ga je eigenlijk liever op pad. Dat hoeft geen probleem te zijn, zolang je de training in het donker maar goed voorbereidt.

Stippel je route alvast uit

Een goede voorbereiding is het halve werk. Als je van te voren de route bedenkt, kan je de kilometers zo uitstippelen dat je weer precies voor de deur uitkomt. Maar niet alleen de afstand is belangrijk. Als je het grootste gedeelte van de training in het donker loopt, is het verstandig om voor een verlichte en drukke route te kiezen. Of ga samen met een maatje op pad, dan is er altijd hulp in de buurt, mocht er paniek zijn.

Kies voor de juiste kleding

Goede hardloopkleding is altijd belangrijk, maar bij extreem koud of warm weer is het onmisbaar. Goede sportkleding laat vocht door en houdt lichaamswarmte vast. En op de donkere winteravonden mogen natuurlijk goede handschoenen en muts ook niet ontbreken.

Doe een goede warming-up en cooling down

Bij koud weer hebben de spieren meer tijd nodig om op te warmen. Zorg daarom altijd voor een goede en langere warming-up, zodat de spieren de tijd hebben om warm te worden. Als het buiten heel koud is, kan het ook slim zijn om de warming-up in huis te doen en met een warmgedraaid lichaam de kou te trotseren.

Een goede cooling down is bijna net zo belangrijk als de warming-up. Loop na de training nog even in een rustig tempo uit, zodat de spieren een beetje kunnen afkoelen. Om de kans op spierpijn te verkleinen, kan je daarna ook nog even rekken en strekken. En dan heb je die heerlijke warme douche dubbel en dwars verdiend.

Kijk hoe de wind staat

Wanneer je wind tegen hebt, lijkt het altijd kouder. En dan heb ik het nog niet eens over hoe vervelend de wind in je gezicht kan snijden. Als je met de wind mee rent, kan je dat jezelf allemaal besparen. Maar kies niet altijd voor de makkelijke weg en zoek ook af en toe de tegenwind op. Want als je in januari meedoet aan bijvoorbeeld de Halve van Egmond, zal je ook met de tegenwind moeten omgaan. En dan kan je daar maar beter al een paar keer mee geoefend hebben.

Zorg voor goede verlichting tijdens een training in het donker

Zoveel lopers gaan zonder verlichting op pad, terwijl dat voor veel gevaarlijke situaties kan zorgen. Al voor een paar euro kan je bij de Action verlichte armbanden en clips kopen. En dan weet je zeker dat je gezien wordt tijdens je avondrondje.

Lesley is blogger en schrijft graag over sport, reizen en lifestyle. Kijk voor meer informatie hier en volg haar op Instagram.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven