LESLEY  ★ TRAVEL, SPORT & MORE

Vermoeidheid: het zit tussen de oren

Nee, natuurlijk zit vermoeidheid niet tussen de oren. Afhankelijk van je training en conditie word je gewoon moe na vijf, tien, éénentwintig of tweeënveertig kilometer. Maar op een vermoeid gevoel zit je tijdens een wedstrijd helemaal niet te wachten. Daarom zijn er wat trucjes om de geest voor de gek te houden. En de vermoeidheid nog een paar kilometer uit te stellen.

Deel je wedstrijd op in kleinere delen

Iedere keer als ik een halve marathon ga lopen, bedenk ik mij pas weer wat voor een eind het eigenlijk is. Ruim twee uur achter elkaar hardlopen klinkt onmogelijk. Terwijl vier keer een half uurtje een stuk beter klinkt. Bij officiële wedstrijden staat er vaak na iedere vijf kilometer een drankpost, dus loop ik meestal van drankje naar drankje. En daar ben ik niet de enige in. Susan Krumins vertelde in haar podcast Susy Q&A dat zij haar deelname aan de Zevenheuvelenloop ook in drie stukken op deelde en op iedere vijf kilometer een andere strategie toepaste. En daarmee liep ze een nieuw persoonlijk record van onder de 48 minuten.

Vergeet de vermoeidheid

Hoe komt het toch dat je tijdens een officiële loop of wedstrijd sneller in staat bent om een nieuw persoonlijk record neer te zetten? Volgens onderzoekers komt dat door onze mentale veerkracht. Het lichaam is in de laatste kilometers al hartstikke moe en had er waarschijnlijk allang mee gestopt. Maar omdat de wil sterker is, lopen we toch verder. Uit datzelfde onderzoek kwam ook naar voren dat we de vermoeidheid minder voelen, wanneer we maar vaak genoeg tegen onszelf zeggen dat we echt niet moe zijn.  

Een zoete overwinning

Maar wat als zelfs een innerlijke peptalk van een paar kilometer niet helpt? Dan is er nog een andere manier om de hersenen te misleiden. Door je mond te spoelen met een sportdrankje, worden je hersenen geactiveerd door de zoete smaak en denken ze dat er nieuwe energie binnenkomt. Ideaal is het niet, maar het kan je wel helpen om de finishlijn te halen.

Luister naar je lichaam

Al deze trucjes hebben natuurlijk alleen op de korte termijn effect. Het zou ook heel onverstandig zijn om dit toe te passen op bijvoorbeeld alle trainingen. Want misschien kan je de hersenen af en toe misleiden, onze spieren hebben een duidelijke grens. En wanneer je daar te vaak overheen gaat, zullen er vanzelf blessures ontstaan. Daarom ben je na zo’n intensieve wedstrijd bijna verplicht om voldoende rust te pakken, zodat je spieren ook de tijd krijgen om te kunnen herstellen.

Lesley is blogger en schrijft graag over sport, reizen en lifestyle. Kijk voor meer informatie hier en volg haar op Instagram.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *