Vet omzetten in spieren

Tegenwoordig wordt er veel geschreven en gezegd over  ons voedsel, onze gezondheid en ons lijf. Sommige artikelen zijn gebaseerd op onderzoeken, anderen op meningen en weer een ander op verzoek van de grote voedingsproducenten. Maar wat is de waarheid en wat niet? Iedere maand probeer ik een bewering te weerleggen. Is het de waarheid of is het een van de vele mythes in gezondheidsland? De bewering  van deze maand is: Door te sporten kan je lichaamsvet omzetten in spieren.

Vetweefsel versus spierweefsel

Ons lichaam is een fantastische machine dat tot heel veel in staat is. Maar één van de weinige dingen die niet kan, is vet afbreken en weer opbouwen als spiermassa. Dat komt omdat onze spieren zijn opgebouwd uit aminozuren, die we halen uit voedings- of lichaamseiwitten. vetweefsel bevat geen eiwitten of aminozuren en bestaat volledig uit vet.

Anabole reacties

Onze energie halen we uit koolhydraten, vetten en eiwitten. Als er een tekort is, kan het lichaam deze stoffen maken uit een van de andere voedingsstoffen. Vanuit koolhydraten kunnen we vetten en eiwitten maken. Eiwitten kunnen worden omgezet naar vetten en koolhydraten. Vet kan alleen worden getransformeerd naar koolhydraten. De enige combinatie die niet mogelijk is, is van vet naar eiwitten. Dus letterlijk gezien, kan je lichaamsvet niet omzetten naar spieren.

Vet verliezen en spieren opbouwen

Wel is het mogelijk vet te verliezen en spieren op te bouwen. Dat gebeurt in twee aparte processen. Het lichaam verbrandt vet wanneer er een energietekort optreedt. Met andere woorden, als het lichaam meer calorieën verbrandt dan het binnenkrijgt, zullen de vetreserves worden aangesproken en verdwijnt de vetvoorraad uit het lichaam.

Het proces van spiergroei is een stukje ingewikkelder. Wanneer je sport ontstaan er kleine scheurtjes in de spieren. Die scheurtjes worden gerepareerd door de eiwitten uit de voeding en zo worden de spieren iedere keer sterker. Door voldoende training, rust en eiwitten stimuleer je dus de spiergroei.

Of het een, of het ander?

Om vet te verliezen moet je een energietekort creëren en voor de spieropbouw moet je voldoende binnenkrijgen om de spieren te repareren. Betekent dat dat je moet kiezen tussen spieropbouw en vetverlies? Nee, dat hoeft niet. Wanneer je kiest voor een klein tekort van 300 – 500 kcal, houdt je lichaam genoeg eiwitten over om de spieren te voeden, terwijl er toch een energietekort is. Misschien duurt het iets langer voordat je resultaat ziet, maar dan weet je wel zeker dat je het vet bent verloren en je spieren zijn gegroeid.

Lesley is blogger en schrijft graag over sport, reizen en lifestyle. Kijk voor meer informatie hier en volg haar op Instagram.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven