LESLEY  ★ TRAVEL, SPORT & MORE

Vetten in de voeding

Een van de macrostoffen in onze voeding is vet. In feite levert vet het meeste energie aan ons lichaam. Iedere gram vet staat gelijk aan 9 kilocalorieën. En dat terwijl eiwitten en koolhydraten ieder 4 kilocalorieën per gram leveren. In ons voedsel komen veel verschillende soorten vet voor. Deze zijn grofweg in te delen in twee categorieën, namelijk de verzadigde en de onverzadigde vetten.

De chemische samenstelling van vet

Het vet in onze voeding bestaat uit een deel glycerol en drie strengen vetzuur. Deze vetzuren bestaan uit een aantal koolstofatomen die met elkaar verbonden zijn. Het verschil tussen verzadigde vetten en onverzadigde vetten zit in die bindingen van de koolstofatomen. Wanneer de atomen met een binding vastzitten, hebben we het over verzadigde vetten. Zit er ergens een dubbele binding dan is het onverzadigd vet.

Verzadigde versus onverzadigde vetten

De samenstelling bepalen bijvoorbeeld het smeltpunt van het vet. Een product met veel onverzadigde vet heeft een lager smeltpunt dan een product met verzadigde vet. Een goede vergelijking is roomboter en olijfolie. Beide bestaan volledig uit vet, maar de roomboter voornamelijk uit de verzadigde variant en de olijfolie uit onverzadigd vet. Hierdoor is de olijfolie altijd vloeibaar en wordt roomboter dat alleen bij hoge temperaturen.

Cholesterol

Het is belangrijk om het verschil tussen verzadigde en onverzadigde vetten te kennen. Onverzadigde vetten hebben namelijk een cholesterolverlagende werking, terwijl de verzadigde het cholesterol juist verhogen. Een te hoog cholesterol gehalte kan leiden tot het dichtslibben van de aderen en zo de kans op hart en vaatziekten vergroten. K

Vetten in onze voeding

Over het algemeen kan je zeggen dat plantaardige voedingsmiddelen meer onverzadigd vet bevat. Voorbeelden hiervan zijn avocado, noten en verschillende soorten olie. Een uitzondering op de regel is de kokosnoot, want de olie hiervan bevat juist veel verzadigd vet. Dierlijke producten zijn over het algemeen rijk aan verzadigde vetzuren. Maar ook hierbij zijn een aantal uitzonderingen. Vette vissoorten zoals haring en makreel bevatten juist veel onverzadigd vet en passen heel goed in een gezond en gevarieerd voedingspatroon.

Lesley is blogger en schrijft graag over sport, reizen en lifestyle. Kijk voor meer informatie hier en volg haar op Instagram.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *