Vitamine C: de bekendste vitamine

Als we het over vitamines hebben, denken de mensen bijna automatisch aan vitamine C. We kennen deze vitamine ook als ascorbinezuur en dient als antioxidant in het lichaam. Daarnaast heeft het lichaam het nodig voor het in stand houden van onze weerstand.

Waar zit het in?

Ascorbinezuur zit in vooral in fruit, groente en aardappelen. Aardbeien, kiwi’s en bessen zijn bijvoorbeeld echte
Ascorbinezuur-bommetjes. Ook in veel koolsoorten vinden we deze vitamine terug. Om de vitamine zo goed mogelijk in tact te houden, is het belangrijk om de groente niet te lang te koken. Omdat het een wateroplosbare vitamine is, verdwijnt het naarmate de groente verder doorkookt. Verder is het gevoelig voor zonlicht. Daarom verdwijnt het ook als we gesneden, gepureerde of uitgeperste producten te lang laten staan.

In een zure omgeving, zoals in sinaasappelsap, blijft de vitamine goed intact. Daarom hebben wij altijd geleerd dat sinaasappelen goed zijn voor de weerstand. Bij een tekort aan deze vitamine in de voeding, kan je natuurlijk ook altijd voor vitamine c supplementen kunnen kiezen.

Op het etiket van sommige voedingsmiddelen kan vitamine C ook voorkomen. Dan worden ze vaak aangeduid als E300, E301 of L-ascorbinezuur. In dat geval is het vaak toegevoegd als antioxidant van het voedingsmiddel en om de houdbaarheid te vergroten.

Vitamine C helpt!

Vitamine C is een antioxidant en beschermt onze lichaamscellen tegen schade van buitenaf. Daarnaast is het nodig bij de vorming van het bindweefsel en de opname van ijzer. Maar wij kennen het natuurlijk vanwege de belangrijke rol die het speelt bij het behouden van onze weerstand. Al in de 16e eeuw kwamen de zeelieden er namelijk achter dat sinaasappelen en andere citrusvruchten scheurbuik konden voorkomen. Pas veel later kwam de wetenschap er achter dat het vitamine C was, dat scheurbeuk voorkwam.

Tegenwoordig komt een tekort gelukkig nog maar weinig voor bij een gezond en gevarieerd voedingspatroon. Alleen bij eenzijdige voeding of een dieet zonder groente en fruit komt een tekort nog voor. Symptomen hiervan zijn verminderde weerstand en vertraagde wondgenezing. Bij een groot tekort ontstaan er tandvleesbloedingen, onderhuidse en inwendige bloedingen.

Lesley is blogger en schrijft graag over sport, reizen en lifestyle. Kijk voor meer informatie hier en volg haar op Instagram.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven