Water: De belangrijkste voedingsstof

Zonder dat we het ons beseffen is water veruit de belangrijkste voedingsstof voor het lichaam. In theorie kunnen we bijna vijf dagen zonder vast voedsel, maar zonder water ontstaan er binnen een dag al problemen.

De functies van vocht

Water is de grootste bouwstof van onze lichaamscellen en is bovendien betrokken bij ieder lichamelijk proces. Zo speelt het een belangrijke rol bij het oplossen van vitamines. Het fungeert als transportmiddel voor de verteerde voedingsstoffen, hormonen en afvalstoffen. Daarnaast regelt het ook de lichaamstemperatuur. Tijdens het sporten maakt het lichaam extra warmte aan. Door middel van het zweten voert het lichaam de warmte af en blijf je op temperatuur.

Hoeveel heb je nodig?

Gemiddeld hebben we 2 tot 2,5 liter vocht per dag nodig om goed te kunnen functioneren. In sommige gevallen heeft het lichaam meer water nodig. Bijvoorbeeld tijdens het sporten. Door de extra verbranding wordt er in de spieren melkzuur aangemaakt. Het melkzuur moet worden afgevoerd en daarvoor is extra vocht nodig.

Ook bij hoge temperaturen of andere warme omstandigheden is er extra vocht nodig. Omdat het lichaam veel warmte moet afvoeren, verliest het veel vocht via de huid. Dit moet worden aangevuld om uitdroging te voorkomen.

Water in de voeding

Meer dan de helft van onze vochtinname gebeurt via het drinken. Maar ook sommige voedingsmiddelen zitten vol met water. Groente en fruit bestaan gemiddeld voor 70 tot 90% uit water. Komkommer, sla en tomaat zijn voorbeelden van groentes met een hoog vochtgehalte. Fruit met veel vocht zijn onder andere sinaasappelen, peren en alle soorten meloen. Daarnaast bevatten groente en fruit ook veel vezels, mineralen en vitamines, wat de opname van de voedingsstoffen bevorderd.

Behalve vochtrijke voedingsmiddelen zijn er ook producten, zoals koffie en alcoholische dranken, die vocht aan ons lichaam onttrekken. Daarom wordt er aangeraden om niet meer dan vier koppen koffie op te dag te drinken en de alcohol helemaal te laten staan. Ook bewerkte producten onttrekken veel vocht uit ons lichaam omdat ze vaak veel zout en bewerkte suikers bevatten. Het lichaam gebruikt daarom het extra vocht om de afvalstoffen af te voeren.

Daarom is het niet alleen belangrijk om 2 liter water per dag te drinken, maar ook om niet teveel bewerkte producten te eten. Op die manier houd je het vochtniveau van het lichaam het beste op peil.

Lesley is blogger en schrijft graag over sport, reizen en lifestyle. Kijk voor meer informatie hier en volg haar op Instagram.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven