LESLEY  ★ TRAVEL, SPORT & MORE

Yoga voor hardlopers

Hoewel yoga en hardlopen misschien weinig met elkaar te maken lijkt te hebben, biedt yoga genoeg voordelen voor hardlopers.  Het zorgt voor een betere houding, vergroot de flexibiliteit, verbetert de ademhaling en zorgt voor balans.

Tijdens elke kilometer die we rennen, raken we ongeveer zevenhonderd keer de grond. De kracht van elke stap is drie tot vier keer ons gewicht, wat uiteindelijk kan leiden tot pijn in de knieën, rug of voeten. De combinatie van yoga en hardlopen kan de looptechniek helpen te verbeteren en blessures aan de knieën, enkels en rug helpen te voorkomen. En dat zijn nog niet eens alle voordelen.

Verminder de fysieke stress

Sporters die alleen hardlopen, trainen vaak dezelfde spieren waardoor er fysieke stress in de spieren ontstaat. Bovendien raakt het lichaam eraan gewend om op een manier te bewegen en zo worden bepaalde spieren chronisch belast. Deze spieren worden korter en die belasting moet uiteindelijk worden gecompenseerd. En dat kan uiteindelijk leiden tot vervelende blessures. Dit gebrek aan flexibiliteit kan worden opgelost door yoga. Dit zorgt namelijk voor een verlenging van de spieren en zo kan de fysieke stress worden verminderd.

Verbeter de ademhaling

Yoga stelt ons in staat om bewust te worden van de ademhaling. Die langzame en bewuste ademhaling kan je weer helpen bij het laaghouden van de hartslag tijdens het hardlopen. Veel hardlopers willen ook graag de VO2Max (aerobe capaciteit) verbeteren. Met een hoge VO2Max pompt er namelijk meer zuurstof door het bloed en de spieren en dat is draagt bij aan betere hardloopprestaties en een beter uithoudingsvermogen. Met de Pranayama en andere asana’s uit de yoga, verbeter je de aerobe capaciteit.

Ontspan met yoga

De beoefening van yoga komt niet alleen de spieren en de conditie ten goede, maar het stelt ons ook in staat te ontspannen en de geest leeg te maken. Na een aantal oefeningen zal je merken dat je nergens anders meer aan denkt en dat je je echt kan ontspannen. Daarom verlaat je de yogales eigenlijk altijd in totale ontspanning en met een voldaan gevoel. En ook dat is belangrijk om beter te kunnen hardlopen!

Lesley is blogger en schrijft graag over sport, reizen en lifestyle. Kijk voor meer informatie hier of volg haar op instagram.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *